Pressupostos participatius 2025-2026
#PressupostosParticipatiusPdM participa.pdm.cat
Quant a aquest procés
L’Ajuntament de Premià de Mar inicia la quarta edició dels Pressupostos Participatius, un procés participatiu vinculat al pressupost municipal mitjançant el qual la ciutadania fa propostes i decideix el destí de 500.000 € del pressupost municipal dels anys 2025 i 2026.
En aquesta edició es posen a participació 440.000 € per a Pressupostos Participatius Generals i 60.000 € per a Pressupostos Participatius Juvenils.
Els Pressupostos Participatius tenen com a principal objectiu promoure la implicació de la ciutadania en els assumptes públics, afavorir la inclusió i la cohesió social.
Distribució econòmica de les propostes
La quantitat de 500.000 € es distribuirà de la manera següent:
Pressupostos Participatius Generals: 440.000 €
- 250.000 € per a propostes grans
- 190.000 € per a propostes mitjanes i petites
Pressupostos Participatius Joves: 60.000 €
Qui hi pot participar?
- Pressupostos Participatius Generals: Totes les persones empadronades a Premià de Mar majors de 16 anys (incloses totes les persones que facin els 16 anys el 2024).
- Pressupostos Participatius Joves: Persones empadronades a Premià de Mar que tinguin entre 14 i 29 anys (incloses les persones que els compleixin el 2024).
Grup Motor
Està format per un grup de veïns i veïnes del municipi. Té un paper fonamental en el procés de Pressupostos Participatius, incideix en totes les fases i fa el seguiment del procés.
Fases dels Pressupostos Participatius
Fase 1. Presentació de propostes (de l’11 de març a l’11 d’abril)
Les propostes es poden presentar per dues vies: a través de butlleta en paper (urnes) o a participa.pdm.cat. Totes les propostes es publiquen al web i són visibles.
Hi haurà 5 punts d’informació itinerants a l’espai públic i tallers d’elaboració de propostes amb joves i gent gran.
Cada persona o entitat pot presentar un màxim de 3 propostes.
Quines propostes es poden presentar? Projectes, inversions i accions que poden millorar el poble en qualsevol àmbit: cultura i esports, civisme i bon veïnatge, medi ambient i sostenibilitat, activitat econòmica, persones, urbanisme i espai públic, comunicació i participació.
La proposta presentada ha de ser clara i concreta i ha de complir els següents criteris:
- No ha de superar els 100.000 € en els Pressupostos Participatius Generals i no pot superar els 30.000 € en els Pressupostos Participatius Joves.
- Ha de ser de competència i gestió municipal.
- No ha de ser contrària a cap normativa ni al bé comú (drets humans i fonamentals).
- No hi ha d’haver cap impediment que la faci inviable.
- Ha de poder-se executar dins els anys 2025-2026.
- S’exclouran aquells projectes que l’Ajuntament ja estigui desenvolupant o tingui previst executar a curt o mig termini.
Fase 2. Debat i valoració de les propostes (Abril – Octubre)
- Primer filtratge. L’equip tècnic de participació ciutadana recull, agrupa propostes per similitud o que s’hagin presentat en els dos processos i organitza per temàtiques les propostes presentades per la ciutadania. El personal tècnic referent les analitza i valida a partir dels criteris definits. Aquesta primera valoració tècnica es presenta i es contrasta amb el Grup Motor i queda reflectida al web dels Pressupostos Participatius.
- Debat ciutadà i priorització. El mes de juny es realitzaran tallers de propostes temàtics (en els Pressupostos Participatius Generals) i un taller de propostes (en els Pressupostos Participatius Joves) amb l’objectiu de debatre, re-elaborar i prioritzar les propostes d’àmbits similars de manera col·lectiva i consensuada. Es convocarà a les persones proposants de les propostes i als membres del Grup Motor. Cada taller conclou amb una relació de propostes prioritzades.
- Valoració. Personal tècnic municipal farà la valoració final de les propostes grans i propostes petites que aniran a votació, així com de les propostes dels Pressupostos Participatius Joves. El Grup Motor valida les propostes que passen a la fase de votació.
Fase 3. Votació de les propostes (Octubre – Novembre)
Aniran a votació un màxim de 10 propostes en els Pressupostos Participatius Joves i un màxim de 30 propostes en els Pressupostos Participatius Generals.
En ambdós processos la votació serà telemàtica a través d'aquesta plataforma digital i hi haurà punts de votació assistida i de votació presencial.
En els Pressupostos Participatius Generals, la ciutadania votarà per escollir un mínim de 2 projectes grans i 4 projectes mitjans i petits. Cada persona podrà votar diferents propostes de dos llistats fins exhaurir el límit establert per a les dues categories de projectes. En els Pressupostos Participatius Joves es podrà votar un mínim de 2 projectes del llistat de 10 fins a exhaurir el límit econòmic.
Fase 4. Retorn i avaluació dels resultats (Desembre)
Un cop finalitzades les votacions, es farà el retorn dels resultats i el Grup Motor avaluarà el procés participatiu i exposarà millores de cara a properes edicions.
Fase 5. Execució dels projectes i seguiment
L’Ajuntament es compromet a incorporar en els pressupostos municipals les propostes més votades, per tal que es puguin realitzar durant el 2025-2026. El Grup Motor s’implicarà en el seguiment de l’execució dels projectes seleccionats i s’informarà del procés d’execució a les persones proposants.
Propostes generals Veure tots (105)
-
Creat el
07/04/2024 -
- 0
-
Creat el
11/03/2024 -
- 0
-
Creat el
12/04/2024 -
- 0
-
Creat el
10/04/2024 -
- 0
Compartir: